Jak otworzyć hurtownię internetową

Dobry produkt to podstawa sukcesu hurtowni internetowej. Aby zatem hurtownia internetowa osiągnęła sukces, najważniejsze jest dysponowanie odpowiednim produktem. Hurtownia internetowa jest doskonałym biznesem wtedy, gdy produkt jest dobry, klienci po niego wracają, a wprowadzony nowy aparat informatyczny pozwala na dotarcie do wielokrotnie większej liczby klientów i dużo efektywniejszą ich obsługę. Jeśli zatem mamy odpowiedni produkt w dobrej cenie, dodanie dużej ilości nowych odbiorców i ich sprawną obsługę umożliwi odpowiedni system informatyczny.

Jak Otworzyć Hurtownię Internetową

Organizacja hurtowni internetowej

Drugim podstawowym elementem sukcesu hurtowni internetowej jest odpowiednia organizacja zarówno procesów zachodzących realnie, jak i całego aparatu informatycznego wspomagającego procesy realne. Sama strona internetowa dobrej hurtowni internetowej to jedynie ok 1% całej informatycznej machiny zaangażowanej w sukces firmy. To co decyduje o sukcesie – jest “pod maską”, niewidoczne dla przeciętnej osoby oglądającej stronę.

Kluczowe cechy systemu informatycznego dla hurtowni internetowej

W naszej opinii dobrą hurtownię internetową powinny cechować między innymi poniżej wymienione – kolejność przypadkowa.

  1. Niezawodność i stabilność
    Po szeregu doświadczeń własnych, zasłyszanych i przeczytanych nie mamy wątpliwości, że to podstawa przełożenia projektu internetowego na zyski firmy. Odpadają zatem wszystkie rozwiązania tzw “bezpłatne”. “Bezpłatne” oznacza: duży nakład pracy własnej przy sprawach technicznych, drogie modyfikacje/naprawy przez firmy zewnętrzne, oparcie na otwartym kodzie często z mnóstwem dziur i błędów, duże prawdopodobieństwo wadliwego wdrożenia, brak lub utrudniony kontakt z twórcą oprogramowania, podwyższone ryzyko porzucenia pracy przez twórcę oprogramowania ze względów finansowych itd itp.
  2. Niski koszt utrzymania
    W sferze informatycznej bardzo łatwo “przesadzić z kosztami”. Etap rozruchowy wprowadzania hurtowni internetowej wymaga znacznie większego nakładu pracy administracyjnej niż operacyjny etap późniejszy i dlatego jest bardziej kosztowny. Docelowo należy jednak utrzymywać koszty funkcjonowania hurtowni internetowej na marginalnym poziomie w stosunku do wartości dodanej obrotom przedsiębiorstwa.
  3. Integracja z narzędziami Google
    Czyli Analytics, Webmaster Tools, Adwords, Apps itd. Jest takie powiedzenie “Being clever is not enough, being informed is crucial”. Nic dodać nic ująć.
  4. Automatyczna aktualizacja
    Wykorzystywany system powinien być automatycznie aktualizowany natychmiast po identyfikacji błędów, dziur czy innych zagrożeń.
  5. Integracja z programami zewnętrznymi
    Dobra hurtownia internetowa aby w pełni wykorzystać swój potencjał musi mieć szerokie możliwości integracji, przede wszystkim z programami magazynowo-księgowymi, ale także z innymi rozwiązaniami informatycznymi.
  6. Wsparcie sprzedaży międzynarodowej
    Dobry produkt można po przeprowadzeniu odpowiedniego badania rynku sprzedawać na całym Świecie. Gogini.pl jest w stanie skutecznie pomagać klientom we wprowadzaniu produktów na każdy rynek zagraniczny, za wyjątkiem Chin, Krymu, Kuby, Iranu, Korei Płn, Sudanu i Syrii. System prowadzący hurtownię internetową powinien więc mieć możliwość obsługi wielu języków, lokalnych stawek VAT, wystawiania dokumentów fiskalnych w wielu walutach i językach, posiadać automatyczny przelicznik kursów itd.
  7. Obsługiwanie wszystkich kluczowych systemów płatności
    Dotyczy to także systemów płatności kluczowych dla innych krajów niż Polska.
  8. Możliwość drukowania wszystkich używanych w sprzedaży dokumentów
    A więc nie chodzi tylko o fakturę i paragon. Potrzebne są też faktury pro forma, zaliczkowe, korekty, WZ, MM i inne.
  9. Możliwość tworzenia wielu profili płatności
    Aby można je było stosować automatycznie w zależności od typu klienta (detalista/hurtownik), kraju zamówienia czy kanału dystrybucji.
  10. Możliwość sprzedaży detalicznej w innej cenie niż hurtowa
    Co wcale nie oznacza, że zawsze należy z tej opcji korzystać.
  11. Bardzo rozbudowany i wszechstronny moduł analiz i raportów
    Dobre pomysły i wiedza nie wystarczą – jeśli nie są oparte o odpowiednie informacje dotyczące klientów, ich zachowań na stronie, trendów w sprzedaży, marż itd itp.
  12. Integracje z kurierami
    Dobrze prowadzony biznes hurtowny regularnie się rozwija. Prędzej czy później bez integracji systemu z kurierem personel magazynu zaczyna popełniać błędy i traci coraz więcej czasu na ręcznie pisaną pracę papierkową.
  13. Seryjna realizacja zamówień
    Przy większej ilości zamówień seryjna możliwość ich obsługi po stronie systemu informatycznego jest rozwiązaniem niezbędnym.
  14. Doskonały system informacyjny
    Sukces hurtowni internetowej opiera się na zaufaniu. Dlatego niezbędny jest między innymi system informacji mailowych/sms-owych, który będzie narzędziem do wyjątkowo starannej polityki informacyjnej skierowanej do klientów, na przykład dotyczącej zamówienia.
  15. Odbiór osobisty
    To fakt – są projekty hurtowni internetowych, które takiej opcji nie przewidują. A należy taką opcję pokazać, żeby klienci wiedzieli, że firma nie jest wyłącznie wirtualna.
  16. Elastyczna obsługa miar
    Aby była możliwość sprzedaży na metry, na wagę, na sztuki, na komplety itd.
  17. Moduł inwentaryzacji
    Najlepiej jeśli będzie miał możliwość wykonywania remanentu za pomocą czytników kreskowych/kolektorów danych. Przy dużej ilości produktów w magazynie – oszczędność czasu będzie bardzo duża.
  18. Opcja przejęcia funkcji programu finansowo-księgowego w zakresie magazynu
    Integracje są oczywiście przydatne, ale zawsze lepiej działa jeden system niż dwa integrowane. Dzieje się tak z różnych przyczyn, na przykład ze względu na aktualizacje, problemy w komunikacji itp.
  19. Moduł obsługi wariantów, wersji, rozmiarów itd
    Niezbędne przy wprowadzeniu zróżnicowanego asortymentu.
  20. Możliwość obsługi wielu magazynów
    To bardzo przydatna funkcja. Pozwala na stworzenie “wirtualnej” hurtowni opartej o towar znajdujący się w wielu magazynach (na przykład jeden w Warszawie, drugi w Łodzi) i nie pogubienie się w wielomagazynowej realizacji tego samego zamówienia.
  21. Masowa edycja produktów
    To niezbędne narzędzie już przy kilkudziesięciu produktach. A w hurtowniach zwykle jest ich dużo, dużo więcej…
  22. Opcja ograniczania widoczności
    Klienci detaliczni nie powinni znać cen obowiązujących hurtowników oraz widzieć niektórych stron hurtowni. Dlatego niezbędne jest odpowiednie narzędzie, które prowadzenie odpowiedniej polityki w tym zakresie umożliwi.
  23. System automatycznej informacji o dostępności
    Często klient jest zainteresowany produktem, który się skończył. Należy mieć narzędzie, które pozwoli klientowi otrzymać automatyczne powiadomienie gdy towar ponownie pojawi się na stanie magazynu.
  24. Moduł tworzenia progów rabatowych
    To genialne narzędzie do podnoszenia średniej wartości zamówienia.
  25. Moduł obsługi reklamacji
    Pozwala on na objęcie systemem całości procesów sprzedażowych – także reklamacyjnych. Celem jest oczywiście odpowiednia informacja z tym związana i nie zrażanie klientów do firmy pomimo zaistnienia reklamacji.
  26. Opcja minimalnej wartości zamówienia hurtowego
    Optymalne ustawienie tej wartości jest bardzo ciekawym wyzwaniem analitycznym.
  27. Komfort pracy obsługi
    System powinien być na tyle prosty w obsłudze przez “normalnych” pracowników, na ile to możliwe. Każdy zakres pracy powinien być objęty odpowiednimi procedurami pisemnymi przygotowanymi przez menedżera projektu.
  28. RWD
    Można już w tej chwili powiedzieć, że nie powinno się tworzyć ani zwykłych stron, ani stron hurtowni internetowych w innej technice niż Responsive Web Design (RWD) – ze względu na olbrzymią różnorodność stosowanych ekranów w urządzeniach łączących się z internetem. Standard RWD sprzyja także dobrym efektom pozycjonowania.
  29. Łatwa zmiana wyglądu
    Wygląd strony internetowej ma istotny wkład w decyzje zakupowe, szczególnie dokonywane po raz pierwszy. Dlatego możliwości zmian w tym zakresie powinny być ułatwione.
  30. Załączniki do produktów
    Należy mieć techniczną możliwość dołączania instrukcji, materiałów reklamowych itp.
  31. Opcja grupowania rozmiarów
    Przy dużych zamówieniach pozwala na dużo wygodniejsze ich składanie.
  32. Moduł sprzedaży w opakowaniach zbiorczych
    W niektórych branżach sprzedaż kilku sztuk w opakowaniu zbiorczym jest jedynie słusznym rozwiązaniem, w związku z czym staje się niezbędna.
  33. Ułatwienie szybkiego zamawiania wielu towarów
    Temu sprzyja odpowiedni projekt strony internetowej.
  34. Opcja pokazywania cen brutto i netto
    Szczególnie przydatna w sprzedaży zagranicznej, podczas której klienci nie płacą VAT-u.
  35. Rozbudowany system stosowania zmiennych
    Aby ułatwić i usprawnić dziesiątki czynności. Odpowiednie możliwości stosowania zmiennych pozwalają na przykład na bardzo łatwe i niezwykle skuteczne pozycjonowanie tzw. “długiego ogona”
  36. Strukturalne przygotowanie do pozycjonowania
    Wprowadzane ostatnio zmiany algorytmu wyszukiwarki Google czynią pozycjonowanie coraz trudniejszym. Dlatego pozycjonowana strona musi być do tego procesu bardzo starannie przygotowana na etapie konstrukcyjnym.

Wymienione powyżej wskazówki to oczywiście jedynie delikatne i nieśmiałe zarysowanie problematyki posiadania odpowiednich możliwości. Należy jednak mieć na uwadze, że należyte wykorzystanie takich możliwości – to już raczej temat na książkę, a nie na krótkie opracowanie na potrzeby strony internetowej. Dlatego cały projekt implementacji hurtowni internetowej powinna prowadzić osoba doświadczona – nie tylko teoretycznie. Bo często taki projekt oznacza przynajmniej częściową restrukturyzację przedsiębiorstwa. A to z kolei zwykle skutkuje np. oporem części pracowników przeciwnych zmianom i całym szeregiem wynikających z tego konsekwencji.

Tak czy inaczej – warto. Z naszych obserwacji wynika bowiem, że w przypadku posiadania przez firmę dobrego produktu, po wprowadzeniu hurtowni internetowej sprzedaż rośnie często o kilkadziesiąt procent w ciągu kilku miesięcy. A w przypadku wejścia na rynki zagraniczne wzrost ten bywa zauważalnie większy.