⌚ 3 min czytania
Chcesz częściej słyszeć dzwoniący telefon w swojej kancelarii i widzieć więcej klientów? Jeśli tak – ten artykuł jest dla Ciebie!
Spis treści:
- Zakaz reklamowania w świetle prawa
- Jak zatem zaistnieć w internecie?
- Reklama w Google (Kampanie Google Ads)
- Jak zrobić z reklamy w wyszukiwarce nie reklamę?
- Ostrzegamy – najczęstsze błędy w prowadzeniu kampanii reklamowych dla adwokatów
- Podsumowanie
Reklama to jeden z najważniejszych elementów wpływających na efektywność działania firmy. Teoretycznie wolny rynek umożliwia każdemu promowanie swoich usług, jednak istnieją ograniczenia co do niektórych branż, m.in. dotyczą one radców prawnych i adwokatów. Faktem natomiast jest, iż w wyszukiwarce można zobaczyć reklamy kancelarii prawnych, oferujących swoje usługi.
Ale jak to jest możliwe, skoro prawo zabrania reklamowania się adwokatom i radcom prawnym? A może kampania Google Ads to nie reklama? Można uznać, że kampania reklamowa w Google nie zawsze musi być uznana za reklamę i zależy to zarówno od treści zamieszczonych w reklamie, jak i indywidualnej interpretacji. W artykule podpowiemy Ci, jak skutecznie i zgodnie z przepisami prawa zareklamować branżę adwokacką w internecie.
Zakaz reklamowania w świetle prawa
Nie jesteśmy specjalistami w zakresie prawa, ale warto wspomnieć, że zgodnie z § 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej – adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami, które pozyskują klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Ponadto, kodeks zakazuje promowania usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia.
Adwokat może jedynie informować o swojej działalności zawodowej zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji, czyli m.in.:
- umieszczać informacje na dokumentach firmowych
- zamieszczać wpisy w książkach adresowych i telefonicznych
- stosownie oznaczać siedzibę kancelarii
- wydawać broszury lub informatory
Ale czy to wystarczy, aby kancelaria znalazła się na stabilnej ścieżce dynamicznego rozwoju i regularnie zwiększała zyskowność? Zwykle nie wystarczy.
Jak zatem zaistnieć w internecie?
Przepisy prawa nie zabraniają stosowania tzw. content marketingu (marketingu treści), czyli strategii marketingowej polegającej na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania przynoszącego zysk (średnio udaną próbą tego typu działania jest ten właśnie artykuł).
Zamieszczanie przez adwokatów treści w internecie jest jak najbardziej dopuszczalne, pod warunkiem, iż będą one miały charakter informacyjny czy edukacyjny. Stąd też popularne jest prowadzenie blogów o tematyce prawnej. Dodatkowo czytelnikowi zainteresowanemu naszymi artykułami na blogu, możemy zaproponować wysyłanie maila z treściami o tematyce, która go interesuje. Proponowanie czytelnikowi zapisania się do newslettera oczywiście nie powinno naruszać zasad uczciwej konkurencji, ochrony tajemnicy zawodowej, a także zasad etyki i godności zawodu.
Innym sposobem zaistnienia w internecie jest aktywność w mediach społecznościowych (interesujące wpisy, sposoby rozwiązywania problemów, zamieszczanie zdjęć), ale nadal trzeba pamiętać, aby treści zamieszczane na profilu miały charakter informacyjny. Konto na profilu powinno być cennym źródłem informacji o charakterze eksperckim, a co za tym idzie wartościowe merytorycznie dla czytelników. Generalnie oczywiście działania w social mediach mają za zadanie przyciągnięcie potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług.
Reklama w Google (Kampanie Google Ads)
Z naszego doświadczenia jasno wynika, że najskuteczniejszym i najbardziej zyskownym sposobem promowania kancelarii prawnej w internecie jest kampania reklamowa w wyszukiwarce Google (kiedyś AdWords, aktualnie Google Ads). Za pomocą Google Ads można bowiem sprawić, aby kancelaria adwokacka znalazła się na najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co pociąga za sobą najwięcej kliknięć. Należy jednak zawsze mieć na uwadze, że reklamowanie usług prawnych w wyszukiwarce Google jest sprawą złożoną i wymagającą dużego doświadczenia, jeśli działania mają być maksymalnie efektywne.
Jak zrobić z reklamy w wyszukiwarce nie reklamę?
Reklama w wyszukiwarce powinna być sformułowana tak, aby w obiektywny sposób informowała o szczegółach usługi. Oznacza to:
- nieumieszczanie subiektywnych opinii, porównywania do innych, wartościowania (np. najlepszy)
- stosowanie ogólnych haseł w reklamach jak Kancelaria Prawna Łódź, Adwokat Warszawa itp.
- niegwarantowanie rozwiązania problemu
- nieinformowanie w sposób nachalny o swoich usługach
- informowanie o stanie faktycznym
- niestosowanie nachalnych wezwań zachęcających do działania
- nienaruszanie godności, uczciwości, ani tajemnicy zawodowej
- niestosowanie remarketingu
Ostrzegamy – najczęstsze błędy w prowadzeniu kampanii reklamowych dla adwokatów i radców prawnych
- Brak lub niewłaściwie skonfigurowane konwersje
- Kierowanie kampanii na „Osoby znajdujące się w mojej wybranej lokalizacji lub nią zainteresowane”
- Pomijanie różnic demograficznych
- Niedostateczne wydzielanie lokalizacji
- Niestosowanie segmentacji harmonogramu
- Niewykorzystywanie wszystkich dostępnych rozszerzeń
- Niestosowanie wykluczających słów kluczowych
- Wykorzystywanie wyłączenie dopasowania przybliżonego
- Nieregularne zmiany konfiguracji kampanii w reakcji na nowe dane
- Niedostateczne testowanie różnych treści reklamowych
- Niestosowanie modyfikacji stawek w zależności od urządzenia
- Brak rozwiązań zapobiegających wielokrotnym kliknięciom w reklamę przez tą samą osobę
- Niestosowanie modyfikacji stawek w zależności od lokalizacji

Podsumowanie
Kampania reklamowa w Google ukierunkowana jest na regularne pozyskiwanie potencjalnych klientów, którzy dokładnie wyrażają swoje potrzeby poprzez wpisanie w wyszukiwarce konkretnego pytania. Oznacza to, że w tej właśnie chwili, gdy jakiś człowiek wpisuje w wyszukiwarkę “adwokat warszawa”, “adwokat łódź” czy “adwokat sprawy karne warszawa” jest dla Ciebie idealnym potencjalnym klientem.
Reklama w wyszukiwarce Google jest więc skutecznym narzędziem marketingowym, które pozwala dotrzeć z informacją do odpowiedniego odbiorcy nastawionego na skorzystanie z Twojej usługi prawnej w zakresie konkretnej specjalizacji lub generalnie wsparcia prawnego.
System reklamowy Google Ads uczynił w krótkim czasie wiele kancelarii adwokackich gwiazdami, w czym mieliśmy przyjemność kilkukrotnie brać udział jako agencja reklamowa specjalizująca się w reklamie w Google. A zatem jeśli chcesz częściej słyszeć dzwoniący telefon w swojej kancelarii i zwiększyć zyski kliknij tutaj (←kliknij) i zapoznaj się z dalszymi informacjami.