Jak zyskownie reklamować kancelarię prawną?

3 min czytania
Chcesz częściej słyszeć dzwoniący telefon w swojej kancelarii i widzieć więcej klientów? Jeśli tak – ten artykuł jest dla Ciebie!

Spis treści:

  1. Zakaz reklamowania w świetle prawa
  2. Jak zatem zaistnieć w internecie?
  3. Reklama w Google (Kampanie Google Ads)
  4. Jak zrobić z reklamy w wyszukiwarce nie reklamę?
  5. Ostrzegamy – najczęstsze błędy w prowadzeniu kampanii reklamowych dla adwokatów
  6. Podsumowanie

Reklama to jeden z najważniejszych elementów wpływających na efektywność działania  firmy. Teoretycznie wolny rynek umożliwia każdemu promowanie swoich usług, jednak istnieją ograniczenia co do niektórych branż, m.in. dotyczą one radców prawnych i adwokatów. Faktem natomiast jest, iż w wyszukiwarce można zobaczyć reklamy kancelarii prawnych, oferujących swoje usługi. 

Ale jak to jest możliwe, skoro prawo zabrania reklamowania się adwokatom i radcom prawnym? A może kampania Google Ads to nie reklama? Można uznać, że kampania reklamowa w Google nie zawsze musi być uznana za reklamę i zależy to zarówno od treści zamieszczonych w reklamie, jak i indywidualnej interpretacji. W artykule podpowiemy Ci, jak skutecznie i zgodnie z przepisami prawa zareklamować branżę adwokacką w internecie.

Zakaz reklamowania w świetle prawa

Nie jesteśmy specjalistami w zakresie prawa, ale warto wspomnieć, że zgodnie z § 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej – adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami, które pozyskują klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Ponadto, kodeks zakazuje promowania usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia.

Adwokat może jedynie informować o swojej działalności zawodowej zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji, czyli m.in.:

  • umieszczać informacje na dokumentach firmowych
  • zamieszczać wpisy w książkach adresowych i telefonicznych
  • stosownie oznaczać siedzibę kancelarii
  • wydawać broszury lub informatory

Ale czy to wystarczy, aby kancelaria znalazła się na stabilnej ścieżce dynamicznego rozwoju i regularnie zwiększała zyskowność? Zwykle nie wystarczy.

Jak zatem zaistnieć w internecie?

Przepisy prawa nie zabraniają stosowania tzw. content marketingu (marketingu treści), czyli  strategii marketingowej polegającej na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania przynoszącego zysk (średnio udaną próbą tego typu działania jest ten właśnie artykuł). 

Zamieszczanie przez adwokatów treści w internecie jest jak najbardziej dopuszczalne, pod warunkiem, iż będą one miały charakter informacyjny czy edukacyjny. Stąd też popularne jest prowadzenie blogów o tematyce prawnej. Dodatkowo czytelnikowi zainteresowanemu naszymi artykułami na blogu, możemy zaproponować wysyłanie maila z treściami o tematyce, która go interesuje. Proponowanie czytelnikowi zapisania się do newslettera oczywiście nie powinno naruszać zasad uczciwej konkurencji, ochrony tajemnicy zawodowej, a także zasad etyki i godności zawodu. 

Innym sposobem zaistnienia w internecie jest aktywność w mediach społecznościowych (interesujące wpisy, sposoby rozwiązywania problemów, zamieszczanie zdjęć), ale nadal trzeba pamiętać, aby treści zamieszczane na profilu miały charakter informacyjny. Konto na profilu powinno być cennym źródłem informacji o charakterze eksperckim, a co za tym idzie wartościowe merytorycznie dla czytelników. Generalnie oczywiście działania w social mediach mają za zadanie przyciągnięcie potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług.

Reklama w Google (Kampanie Google Ads)

Z naszego doświadczenia jasno wynika, że najskuteczniejszym i najbardziej zyskownym sposobem promowania kancelarii prawnej w internecie jest kampania reklamowa w wyszukiwarce Google (kiedyś AdWords, aktualnie Google Ads). Za pomocą Google Ads można bowiem sprawić, aby kancelaria adwokacka znalazła się na najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co pociąga za sobą najwięcej kliknięć. Należy jednak zawsze mieć na uwadze, że reklamowanie usług prawnych w wyszukiwarce Google jest sprawą złożoną i wymagającą dużego doświadczenia, jeśli działania mają być maksymalnie efektywne.

Jak zrobić z reklamy w wyszukiwarce nie reklamę?

Reklama w wyszukiwarce powinna być sformułowana tak, aby w obiektywny sposób informowała o szczegółach usługi. Oznacza to:

  • nieumieszczanie subiektywnych opinii, porównywania do innych, wartościowania (np. najlepszy)
  • stosowanie ogólnych haseł w reklamach jak Kancelaria Prawna Łódź, Adwokat Warszawa itp.
  • niegwarantowanie rozwiązania problemu
  • nieinformowanie w sposób nachalny o swoich usługach
  • informowanie o stanie faktycznym
  • niestosowanie nachalnych wezwań zachęcających do działania
  • nienaruszanie godności, uczciwości, ani tajemnicy zawodowej
  • niestosowanie remarketingu

Ostrzegamy – najczęstsze błędy w prowadzeniu kampanii reklamowych dla adwokatów i radców prawnych

  1. Brak lub niewłaściwie skonfigurowane konwersje
  2. Kierowanie kampanii na „Osoby znajdujące się w mojej wybranej lokalizacji lub nią zainteresowane”
  3. Pomijanie różnic demograficznych
  4. Niedostateczne wydzielanie lokalizacji
  5. Niestosowanie segmentacji harmonogramu
  6. Niewykorzystywanie wszystkich dostępnych rozszerzeń
  7. Niestosowanie wykluczających słów kluczowych
  8. Wykorzystywanie wyłączenie dopasowania przybliżonego
  9. Nieregularne zmiany konfiguracji kampanii w reakcji na nowe dane
  10. Niedostateczne testowanie różnych treści reklamowych
  11. Niestosowanie modyfikacji stawek w zależności od urządzenia
  12. Brak rozwiązań zapobiegających wielokrotnym kliknięciom w reklamę przez tą samą osobę
  13. Niestosowanie modyfikacji stawek w zależności od lokalizacji
Kampanie Zagraniczne Cennik

Podsumowanie

Kampania reklamowa w Google ukierunkowana jest na regularne pozyskiwanie potencjalnych klientów, którzy dokładnie wyrażają swoje potrzeby poprzez wpisanie w wyszukiwarce konkretnego pytania. Oznacza to, że w tej właśnie chwili, gdy jakiś człowiek wpisuje w wyszukiwarkę “adwokat warszawa”, “adwokat łódź” czy “adwokat sprawy karne warszawa” jest dla Ciebie idealnym potencjalnym klientem. 
Reklama w wyszukiwarce Google jest więc skutecznym narzędziem marketingowym, które pozwala dotrzeć z informacją do odpowiedniego odbiorcy nastawionego na skorzystanie z Twojej usługi prawnej w zakresie konkretnej specjalizacji lub generalnie wsparcia prawnego. 

System reklamowy Google Ads uczynił w krótkim czasie wiele kancelarii adwokackich gwiazdami, w czym mieliśmy przyjemność kilkukrotnie brać udział jako agencja reklamowa specjalizująca się w reklamie w Google. A zatem jeśli chcesz częściej słyszeć dzwoniący telefon w swojej kancelarii i zwiększyć zyski kliknij tutaj (←kliknij) i zapoznaj się z dalszymi informacjami.